Sunday, March 2, 2008

Berhenti kerja

Berhenti Kerja…Apa Alasan Anda?
Persekitaran kerja, bebanan yang terpaksa ditanggung dan minat yang semakin berkurangan sering kali membuatkan kita tertekan. Jalan paling mudah bagi sesetengah orang ialah meletakkan jawatan. Apa pun tindakan dan hala tuju yang anda ingin capai, jangan terburu-buru. Kenal pasti apakah masalah sebenar sehingga anda tidak lagi mampu bertahan. Pastikan jangan berlaku seperti kata orang - lepas dari mulut buaya, masuk pula mulut harimau. Tetapi jika anda merasakan pilhan anda tepat dan itu lah sahaja cara terbaik untuk anda lari dari semua itu, teruskan.
Bagaimanapun, ambil lah tindakan tersebut dengan penuh kematangan. Ambillah keputusan untuk berhenti dengan cara terhormat. Ini penting kerana tindakan sebegini akan meninggalkan rekod baik buat diri anda. Dan tentunya pemergian anda akan lebih bermakna, diingati dan dikenang oleh rakan-rakan.
Apabila ingin membuat keputusan, fikirkan juga beberapa perkara berikut untuk dipertimbangan dengan bijak agar ia tidak merugikan dan merosakan masa depan anda. -mesti baca @ umph oktober 2006-

komen:

Apa yang kita tahu, kerja merupakan tugas setiap insan dalam mencari rezeki. terdapat pelbagai pekerjaan yang boleh dilakukan oleh setiap individu. setiap kerja yang dilakukan adalah berdasarkan kebolehan masing-masing. dalam seseorang melakukan pekerjaan, terdapat kerja yang dilakukan halal dan ada yang haram. setiap orang mempuyai pilihan sama ada ingin melakukan kerja halal atau haram. jika ingin rezeki halal, seseorang itu hendaklah melakukan kerja halal dan sebaliknya jika ingin mendapat rezeki yang tidak halal, seseorang itu tidak perlu melakukan kerja halal.

Dalam melakukan sesuatu kerja, terdapat pelbagai rintangan dan halangan yang perlu ditempuh. tidak kira sama ada rintangan itu besar atau kecil, seseorang itu memerlukan semangat yang kental dalam menempuh segala rintangan itu. bagi yang tidak mampu menanganinya, pilihan berhenti kerja adalah pilihan terakhir.

Bagi mahasiswa yang bakal menempuh alam pekerjaan. persediaan yang cukup dalam pelbagai aspek seperti rohani dan jasmani penting bagi mereka untuk menempuh segala masalah di tempat kerja. jika semua ini lengkap pada diri seseorang mahasiswa, masalah berhenti kerja mungkin tidak akan berlaku.




No comments: