Saturday, March 8, 2008

soal hati

Hati manusia mengawal pergerakan jasadnya. Jika hati kita bersih, jasad juga turut melakukan kebaikan. Sebaliknya, hati yang kotor akan mengajak kita melakukan perkara-perkara yang ditegah agama.
Dari Nu'man bin Basyir diriwayatkan oleh Al-lmam Al-Bukhari, Rasulullah SAW mengingatkan mengenai kepentingan menjaga hati, yang bermaksud: “Ingatlah, sesungguhnya di dalam jasad manusia itu ada seketul darah, jika ia baik, maka baiklah jasad. Jika ia rosak, maka rosaklah seluruh jasad. Itulah dia hati.”
Hadis ini memberi gambaran bahawa hati manusia yang rosak diibaratkan sebagai komputer yang mempunyai virus. la mengganggu sistem komputer dan mencacatkan penggunaannya. Begitulah hati, jika ia dijangkiti, seluruh badan akan rosak.
Keadaan hati, sama ada bersih atau kotor mempunyai pertalian rapat dengan keimanan dan ketakwaan individu. Tanda-tanda takwa atau takut kepada Allah SWT dapat dilihat dalam tujuh perkara berikut:
1. Seseorang menjaga lisan atau lidahnya jauh daripada ghibah seperti memfitnah, mengumpat dan mengadu domba.
2. Menjaga hati agar bersih daripada sifat hasad yang memakan kebaikan sebagaimana api memakan kayu.
3. Pandangan dipelihara daripada melihat perkara-perkara haram yang boleh menggelapkan hati. Sebab itu berpalinglah daripada melihat perkara-perkara terlarang untuk mendidik hati. Bagaimanapun diharuskan kita memandang dengan penuh keinsafan atau untuk mengambil iktibar.
4. Menjaga perut agar tidak diisi dengan yang haram, kerana malaikat akan melaknat selagi barang yang haram berada di dalam tubuh kita.
5. Menjaga kedua-dua tangan supaya tidak digunakan untuk melakukan pekerjaan-pekerjaan haram.
6. Kedua-dua kaki dipelihara supaya sentiasa melangkah untuk taat kepada Allah SWT. Seeloknya bila melangkah keluar disertai dengan doa-doa untuk memelihara diri daripada melakukan perkara-perkara mungkar.
7. Ketaatan dilihat apabila seseorang melakukan sesuatu semata-mata untuk mencari keredaan Allah SWT serta takut kepada sifat-sifat riak dan munafik.
Hati dan hubungan kita dengan ketaatan terhadap Allah SWT amat rapat. Sebab itu, kita hendaklah sentiasa berdoa kepada Allah SWT agar memelihara hati kita dan sentiasa taat kepada-Nya. Hati amat penting kerana apabila rosak, ia menggambarkan pegangan agama kita juga turut rosak. Jika seseorang bersungguh-sungguh melaksanakan saranan memelihara anggota-anggota di atas, dia termasuk di dalam golongan orang muttaqin yang dijanjikan Allah SWT dengan Syurga.
Di dalam diri, manusia berhadapan dengan dua bisikan iaitu bisikan syaitan dan bisikan malaikat. Bisikan syaitan menggoda manusia. Jika syaitan berjaya menguasai hati, ia akan menguasai seluruh jiwa dan manusia menjadi tidak takut kepada Allah SWT. Maka, lahirlah manusia yang kejam, tidak berperikemanusiaan, pembohong, dan sebagainya. Sebaliknya, jika jiwa dikuasai dengan unsur-unsur kemalaikatan, dengan sendirinya syaitan terhindar dan jadilah kita orang yang bertakwa kepada Allah SWT, warak, sentiasa mengingati-Nya dan bersyukur.
Di dalam Surah AI-A'raaf, ayat 200-201, Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Dan jika engkau dihasut oleh sesuatu hasutan dari syaitan, maka mintalah perlindungan kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. Sesungguhnya orang-orang yang bertakwa, apabila mereka disentuh oleh sesuatu imbasan hasutan dari syaitan, mereka ingat (kepada ajaran Allah), maka dengan itu mereka nampak (jalan yang benar).”
Tuhan memilih Nabi Muhammad SAW untuk membawa utusan-Nya. Maka semestinya utusan Allah SWT mempunyai sifat-sifat istimewa, antaranya hati yang bersih. Dengan hatinya yang bersih itu, orang-orang kafir dan Quraisy tertawan. Kesabaran, keikhlasan dan kemuliaan akhlaknya berpunca daripada hati Baginda yang bersih. Malah orang-orang kafir sendiri mengakui kemuliaan hati Baginda.
Berzikir dan mengingati kembali hakikat kejadian manusia adalah antara cara mengubat hati supaya beriman kepada-Nya. Dengan berzikir, hati yang keras dapat dilembutkan.
Untuk mendidik hati dan menaikkan taraf kepada golongan muttaqin pula, kita hendaklah menyerahkan diri kepada Allah SWT. Mulakan dengan bertaubat secara bersungguh-sungguh, malah lebih elok sehingga dapat menitiskan air mata. Sesungguhnya Allah SWT amat merindui rintihan dan tangisan keinsafan hamba-hamba-Nya.
Taubat sebenar datang daripada hati dan memberi kesan mendalam sehingga dapat merasa diri hampir dengan Tuhan, seterusnya mengubah sikap. Hati yang insaf dan kuat akan menimbulkan rasa takut dan gerun terhadap Allah SWT serta dapat menahan kesabaran dan hawa nafsu. Jika keimanan dapat ditingkatkan melalui hati, Insya-Allah, kita akan menjadi seorang yang bertakwa.
Hati yang dekat pada Allah SWT akan merintih agar jasad ini kembali kepada-Nya bila jasad teralpa dengan pekerjaan dunia. Hati yang sentiasa tawadhu' akan sentiasa mengakhiri harinya dengan muhasabah diri kepada Pencipta. Hati yang sentiasa dibasahi Kalamullah dan Zikrullah, akan kuat menahan dugaan dan cabaran. Memang susah untuk mendidik hati, tapi setiap perkara perlu ada titik pemulaannya. Jihad untuk mendidik hati ini perlukan azam yang teguh. Insya-Allah, semoga Allah SWT memberikan kekuatan yang kita perlu dalam menuju ke tingkatan hati hamba yang terbaik. Amin.

No comments: